Jo færre jo bedre

Nå ja – det er altså ikke altid, at størst er bedst, vel? Når vi for eksempel taler om størrelsen på en hjemmeside målt i kilobyte, gælder det faktisk om, at den er så lille som muligt. Og det er der flere gode grunde til.

Alt skal måles

Årsager:

  • Jo mindre antal kilobyte – jo mindre båndbredde skal bruges, og det betyder noget for både webhotellet og for den, der skal se hjemmesiden.
  • Jo mindre antal kilobyte – jo hurtigere er det at indlæse og vise hjemmesiden i en browser, hvilket betyder en hel del, når det handler om brugervenlighed.
  • For Googles vurdering af en hjemmesides egnethed til at blive vist øverst i søgeresultaterne – især på søgninger fra mobile enheder – betyder hastigheden en ganske stor del. Derfor er en lille hjemmeside pr. definition bedst – og med lille menes altså kilobyte og ikke antal af sider på hjemmesiden.

Hvordan kan man gøre sin hjemmeside mindre og hurtigere?

Først og fremmest skal billeder og grafik optimeres mest muligt. Dernæst skal serveren og programmeringen gøres så strømlinet, som det er muligt. Det er faktisk en mindre videnskab, og der er masser af underområder, der skal beherskes, hvis man for alvor skal gøre hjemmesider hurtigere.

Faktisk er den bedste og mest omkostningseffektive metode at hyre en af de – i øvrigt ganske få – eksperter, der findes på området. Den mest kendte og velanskrevne i Danmark er Kim Tetzlaff, som du kan finde her:

Hvis du selv vil dygtiggøre dig, har Kim skrevet et væld af lærerige artikler, der dog forudsætter et vist minimumsniveau, når det handler om programmering og forståelse af webservere m.m.

Det kan anbefales at sætte sig ind i stoffet på dette område såvel som på alle andre – for jo mere vidende du er, jo mere kvalificeret en kunde er du. Og det kan fagfolk godt lide!