Hudpleje og fiskeolie

Lækker hud – det drømmer alle vel om. Og især pigerne gør da. Men heldigvis er flere og flere mennesker blevet opmærksomme på, hvor forfærdeligt usunde nogle hudplejemidler kan være. Lige som faktisk en del hårprodukter kan være det – brug altid en god shampoo uden parabener.

De sidste 20-25 års voksende bevidsthed om kroppen og dens sundhed har heldigvis medført flere positive ting. Dels forskes der mere end nogensinde før i kost og helsekost, og dels udvikles der til stadighed nye og bedre produkter til hudpleje.

Fiskeolie og sundhed

Mennesker med et stort indtag af fisk får stort set aldrig hjerteproblemer. For eksempel er hjertesygdomme yderst sjældne i Japan, hvor alle spiser masser af fisk. Men hvad gør man så, hvis man ikke kan lide fisk? Man spiser da bare en god fiskeolie!

Fiskeolie har i øvrigt en gavnlig effekt på mange gigtpatienter, der oplever forbedringer ved længere tids indtag af fiskeolie. I de mange studier, der er foretaget på fiskeolie, er der benyttet daglige doser af fiskeolie på 1.6-7.1g med en gennemsnitlig dosis på 3.5g/d. Det tyder på, at man skal indtage mindst 2.7g EPA og DHA i over 3 måneder for at se en effekt.

Fiskeolie har et højt indhold af særlige langkædede fedtsyrer, kaldet n-3-fedtsyrer. De indgår i reguleringen af produktionen af eicosanoider (bl.a. tromboxaner og prostacycliner). Mange kontrollerede undersøgelser har vist en klinisk relevant effekt på blodlipider (nedsat triglycerid og øget HDL-kolesterol), blodplader (nedsat aggregation) og karvæg (vasodilatation) samt en lettere blodtryksnedsættelse ved indtagelse af fiskeolie i daglige doser på 1-3 g.

Hvis det er mere eller mindre sort snak for dig, kan vi også sige det meget mere ligeud: Spis fisk – eller tag fiskeolie. Omega 3 fedtsyrerne er så gode for dig!