It-sikkerhedstjek, vigtigere end nogensinde.

it-support og it-sikkerhedSom ansat i en virksomhed, der har et stort brug af it, har jeg oplevet lidt af hvert. Jeg har før i tiden nærmest været ufrivillig forsøgskanin på de nyeste virusser samt fejl i de sikkerhedsprogrammer, Windows tilbyder. Jeg spildte uhyre meget tid med at genskabe computere, data og programmer, og mit irritationsmoment steg i takt med, at virusserne fik sit indtog i vores it-system. Til sidst blev det simpelthen for meget, og jeg gik til min chef og forklarede ham situationen. Efter at hans ansigtskulør tog en tur op og ned af lysreguleringens farveskala, udbrød han, at det dog var uhyre vigtigt, at jeg fortalte ham denne historie, eftersom det foruden at spilde min tid, kunne indikere, at virksomhedens data ikke var sikret i en tilstrækkelig grad.

Gennemgang af it-sikkerhed.

Vi blev hurtigt enige om, at vi havde brug for akut it-support og hjælp til vores it-sikkerhed. Eftersom jeg havde ageret forsøgskanin det seneste stykke tid og var den i firmaet, der havde mest forstand på it-systemet, blev jeg bedt om at snakke med it-supporteren ud fra nogle retningslinjer, chefen gav mig. Samme dag tog jeg kontakt til firmaet, der hævdede at kunne forbedre vores it-sikkerhed. Mon ikke at dette fik en kæmpe betydning for vores virksomhed. Sammen med it-supporteren gennemgik vi først de forskellige virusser og sikkerhedsfejl, jeg havde været udsat for, således at han kunne lokalisere nogle af de sikkerhedsbrud, vi havde i vores it-system. Efter dette tjek af systemet forklarede han mig, at en stor del af vores data, som faktisk kun skulle være tilgængelig for en lille del af virksomheden, lå frit tilgængeligt for stort set hver og en. Desuden var det uhyre let at logge sig ind på virksomhedens system og på denne måde faktisk overvåge virksomhedens daglige gang og de enkelte ansattes mails og lignende. Efter et lettere chok aftalte vi hvilke forholdsregler, vi skulle tage, og hvad jeg skulle bringe videre til chefen, således at vores it-system kunne blive sikret. Det hele blev sammenfattet i en rapport. Vi diskuterede desuden hvilke dele af virksomheden, der skulle have et sikkerhedssystem, som skulle gøre det umuligt for udefrakommende personer, virusser og andre ubehageligheder at hacke sig ind, mens hvilke dele, der blot kunne nøjes med en sikkerhedskopi. Efter den lange samtale med it-supporteren kunne jeg glædeligt meddele chefen, at vores data nu kunne sikres til fuldt ud. Jeg havde i samarbejde med it-supporteren lagt en plan for, hvordan virksomhedens blev sikret. Det var tydeligt, at chefen følte en lettelse. Jeg husker, at i samme samtale spurgte han mig, hvordan vi så i fremtiden sikrer os, at der ikke blot opfindes nye virusser, der kan krænge sig uden om vores sikkerhedssystem. Med dette spørgsmål in mente, ringede jeg igen til it-supporteren, der hurtigt forklarede mig, at vi ville få besked, når det var nødvendigt at få revideret it-systemet, så det kan modstå de nye virusser, der skulle fremkomme.

It-sikkerhedsprocessen på rette vej.

Efter denne seance, har der ikke været problemer med virusser, spammails, fejl i sikkerhedsprogrammer eller noget lignende. Jeg har fået mere tid til at udføre mit faktiske arbejde, og min stund som forsøgskanin er ovre. Hvis vi i virksomheden efterfølgende har haft spørgsmål til it-sikkerheden, har det været nemt blot at ringe til it-supporteren og få et hurtigt og enkelt svar